1. بلاگ
  2. اصول رزومه نویسی
  3. استفاده از قالب رزومه با ترتیب زمانی

استفاده از قالب رزومه با ترتیب زمانی

بنابراین شما تصمیم خود را گرفته اید و اکنون زمان نوشتن رزومه یا به روز رسانی رزومه ایست که از قبل داشته اید. بر اساس تحقیقات شما، شما تصمیم گرفته اید که قالب توالی زمانی برای رزومه شما بهترین انتخاب است. اما آیا بدرستی میدانید که رزومه با توالی زمانی چه خصوصیاتی دارد، و چگونه نوشته میشود؟

استفاده از قالب رزومه با توالی زمانی برای یافتن شغل در سال 1399

بنابراین شما تصمیم خود را گرفته اید و اکنون زمان نوشتن رزومه یا به روز رسانی رزومه ایست که از قبل داشته اید. بر اساس تحقیقات شما، شما تصمیم گرفته اید که قالب توالی زمانی برای رزومه شما بهترین انتخاب است. اما آیا بدرستی میدانید که رزومه با توالی زمانی چه خصوصیاتی دارد، و چگونه نوشته میشود؟

به سادگی می افزاییم، یک رزومه با توالی تاریخی متداولترین نمونه رزومه است، و تجارت تحصیلی و حرفه ای را در ترتیب زمانی معکوس نشان میدهد (جدیدترین اول). تمرکز رزومه توالی تاریخی بیشتر بر سابقه کار شماست، نسبت به رزومه مهارت محور که تمرکزش بر فعالیتهای دشوار بیش از سابقه کار شماست.

اجازه دهید کمی عمیقتر به رزومه توالی تاریخی بپردازیم و ببینیم که آیا این رزومه بهترین انتخاب برای شماست. در این راهنما ما به طرح این موارد میپردازیم:

  • رزومه توالی تاریخی چگونه است
  • قالب و ساختار این نوع رزومه
  • بخشهای اختیاری
  • آنچه نباید نوشت

رزومه توالی تاریخی شرح میدهد:

یک رزومه توالی تاریخی، که گاهی بنام رزومه ترتیب تاریخی معکوس عنوان میشود، بهترین انتخاب برای زمانیست که تجربه و مهارتهای شما کاملا با شغلی که متقاضی آن هستید سنخیت داشته و یکسان است.

اغلب افرادی که تجربه بسیار و دانش صنعتی دارند از این قالب استفاده میکنند، و میتوانند همکاریهایی که برای کارفرمایان قبلی خود بدست آورده اند را نشان دهند، و تاریخچه ای از پیشرفتهای شغلی ارائه دهند. تاکید و تمرکز بر تجربه است، که کارفرمایان برای تصدی شغل مورد نظرشان بدنبال آن هستند.

مزایای بسیاری برای این قالب رزومه وجود دارد. شامل:

  • قالب برای استخدام کنندگان آشناست، بنابراین خواندن و درک رزومه برای آنها آسان است
  • نوشتن آن آسان است –مثالها و الگوهای بسیاری در اینترنت وجود دارد
  • نشاندهنده مشارکت بدست آمده با کارفرمای قبلی است، که ممکن است با آنچه کارفرمای آینده نگر بدنبال آن است یکسان باشد
  • تجربه با دیگر شرکتها و صنایع را نشان میدهد، که تاکید بر ارتباطات و آشنایی شما با نیازهای تجاری و چالشها دارد
  • داستان رشد شغلی را ، با رشد تجربه، مسئولیتها، و مشارکتها نشان میدهد

هر سکه ای دو رو دارد. معایبی هم در استفاده از رزومه توالی تاریخی وجود دارد:

  • سخت است که بین خودتان و همه کسانیکه از این قالب استفاده کرده اند تمایز و تفاوت ایجاد کنید. این معمولترین و مرسومترین قالب است و بخوبی نکات را برجسته نمیکند.
  • ممکن است فاصله زمانهای کاری و بیکاری شما را افشا کند. ممکن است قانونی باشد اما برای توضیح در یک رزومه دشوار است
  • ممکن است "پرشهای شغلی" را نشان دهد که کارفرما را در زمان شناخت شما متوقف میکند.

بهترین راه برای غلبه بر این معایب اینست که مطمئن شوید رزومه زیبایی با طراحی مناسب ارائه کرده اید.

اگر این معایب نسبت به مزایا بیشتر باشند، بهتر است شما از قالبهای دیگر رزومه نویسی استفاده کنید، عملکردی یا ترکیبی، که ترکیبی از قالبهای رزومه توالی زمانی و عملکردی هستند.

قالب رزومه توالی زمانی

قالب برای یک رزومه توالی زمانی اساسی است و نباید زیاد تغییر یابد. اگر چنین نکنید ظاهر رزومه عجیب و غریب و دشوار در پیگیری خواهد بود.

قالب اصلی برای یک رزومه توالی زمانی:

  • نام و اطلاعات مخاطب (ایمیل، تلفن و احتمالا موقعیت مکانی، اما نه آدرس دقیق )
  • عنوان –که باید با شغلی که متقاضی آن هستید هماهنگ باشد
  • خلاصه ای تجربه های منطبق با الزامات موجود در آگهی شغلی
  • لیست مهرتها –هم مهارتهای آسان و هم دشوار
  • تجربه-کارفرما، عنوان، تاریخ فعالیت، خلاصه از مشارکتها، لیستی از وظایف و مسئولیتها
  • تحصیلات –رسمی و هر صنعت برنامه مرتبط با گواهینامه صنعتی
  • بخشهای اختیاری –مثالها از عضویت سازمانی حرفه ای یا تجربه داوطلبانه

در اینجا به چگونگی ظاهر رزومه توالی تاریخی میپردازیم

ساختار یک رزومه توالی تاریخی

نام و اطلاعات مخاطب- اولین مورد در رزومه شما نامتان و اطلاعات کاربری شماست. و باید در بالای برگه نوشته شود، به اندازه ای درشت و در معرض دید، و شامل موارد زیر باشد:

  • نام کوچک و فامیل
  • شماره تلفن همراه
  • آدرس ایمیل
  • پروفایل در سایت لینکدین

شما همچنین باید این اطلاعات را در بالای برگ اول یا حتی بهتر است، مانند سرتیتر در همه برگه ها قرار دهید.

عنوان - قسمت بعدی رزومه شما عنوان آن است. این قسمت باید متناسب با منصبی که متقاضی آن هستید باشد. استخدام کننده را درباره منصبی که شما به آن علاقه دارید آگاه کرده و لحن او را در هنگام مصاحبه تنظیم میکند.

خلاصه بهتر است که رزومه خود را با دو یا سه جمله مختصر از مهارتها، تجارب، یا تحصیلات مرتبط با شغلی که متقاضی آن هستید شروع کنید. این کار به استخدام کننده اجازه میدهد تا سریع قابلیتهای شما را بفهمد و آنها را مشتاق برای خواندن باقیمانده رزومه شما میکند.

مهارتها- بعد از خلاصه، شما میتوانید مهارتهای مرتبط با شغل مورد نظر را بنویسید. اینها معمولا مختصر و رسمی هستند و شامل مهارتهای مرتبط میشوند. معمولا در یک ستون از رزومه شما قرار میگیرند. شامل مهارتهای دشوار مرتبط به شغل و مهارتهای آسان. مهارتهای دشوار معمولا در قسمت توصیف شغلی بعنوان مقررات و الزامات نوشته میشود. مهارتهای آسان قابلیتهای شما را بهسازی کرده و شما را از دیگر متقاضیان متمایز میکند. شامل مواردی مانند ارتباطات، کار گروهی، و رهبری کردن میشود.

تجربه حرفه ای- این بخش شامل جزئیات درمورد شغلهایی که شما در ده سال اخیر داشته اید میپردازد. حتی اگر شما تجربه بیشتری داشته باشید، این همه چیزی است که باید بنویسید  چراکه هرچیزی مرتب به پیش از آن نامرتبط است و یا در توضیحات دیگر شغلی نوشته شده است. شغل ها باید با جزئیات در ترتیب زمانی معکوس آورده شوند، با شغل اخیرتان شروع شود.

زمانیکه شغلهای خود را مینویسید:

  • منصب یا عنوان شغلی
  • کارفرما-منطقه (شهر-ایالت)- سالهای فعالیت (ماه/سال-سال/ماه)

سپس در یک تا دو جمله خلاصه ای از مسئولیتها و دستاوردهای مهمتان را ارائه دهید. با 3 تا4 ردیف که دستاوردهای مهم، روابط کلیدی، یا مسئولیتهای خاص مرتبط با منصبی که متقاضی آن هستید را توصیف کنید. اگر نقش شما مشخص و واضح است، میتوانید از قسمت خلاصه عبور کنید و مستقیما به نکات حساس بپردازید.

تحصیلات-سپس تحصیلات رسمی و غیر رسمی خود را توضیح میدهید. با آخرین مدرک دریافتی خود شروع کرده و به ترتیب دیگر مدارک را نیز بنویسید. اگر تحصیلات رسمی شما مدتی پیش رخ داده است، میتوانید با آخرین گواهینامه یا جایزه ای که بدست آورده اید یا آموزش غیر رسمی که شانش شما را برای کسب این شغل افزایش میدهد را ارائه دهید.

زمانیکه تحصیلات خود را با جزئیات مینویسید:

  • مدرک بدست آمده (مانند MBA,BS,AS) و رشته اصلی و زیر رشته ها
  • مدرسه یا موسسه دریافت کننده مدرک
  • فعالیتهای اضافی مانند کلوپ ها، تیم های ورزشی، انتشارات، پروژه های اصلی یا کارآموزیها

مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به آموزشهای متوالی ، یا گواهینامه هایی که دریافت کرده اید، و آنچه برای شغلی که متقاضی آن هستید لازم است را نوشته اید.

بخشهای اختیاری رزومه توالی زمانی

زمانیکه بخش تحصیلات رزومه خود را تکمیل کردید کار شما تما شده است. اگرچه، ممکن است بخواهید اطلاعات اختیاری اضافی به آن بیافزایید. میتوانید این کار را در صورتیکه ارائه داستان باعث تاکید بر چرایی قابلیت شما در کسب این منصب که متقاضی آن هستید باشد. اگر رزومه شما کمتر از یک صفحه است، ممکن است تماسل داشته باشید قسمتهایی به آن اضافه کنید.

زمانیکه نمیدانید محتوای اضافی را به رزومه خود بیفزایید، راهنمای خوب برای پیگیری کردن اینست که اگر اطلاعات مرتبط با شغلی که مشتاق آن هستید باشد پس نباید در رزومه شما آورده شود. به یاد داشته باشید که کارفرمایان افراد را برای یکی از چهار دلیل زیر استخدام میکنند.

  1. برای آنها پولساز باشید
  2. هزینه های آنها را کاهش دهید
  3. زمان آنها را هدر ندهید
  4. مشکلی را حل کنید.

هرچیزی که در رزومه خود مینویسید باید با یکی از این موارد همخوانی داشته باشد. در غیر اینصورت، آنرا ننویسید. با گفتن این مورد، موارد اختیاری که میتوانید در رزومه بنویسید:

  • گواهینامه ها، جوایز، ابداعات
  • سازمانهای تجاری یا صنعتی که شما عضوی از آن بوده اید مرتبط با این شغل
  • کار داوطلبانه
  • انتشارات و اختراعات
  • زبان خارجی که به آن مسلط هستید

انتخاب قالب منعطف است اما باید با دیگر قسمتهای رزومه شما هماهنگ باشد. استفاده از قالب مشابه مانند بخش تحصیلات آسانترین راهنماست.

مواردی که باید اجتناب کرد

موارد مشخصی وجود دارد که هرگز نباید در رزومه خود بیاورید. این موارد شامل:

  • اطلاعات شخصی –مانند سن، جنسیت، نژاد و جایگاه خانوادگی. آوردن این موارد در رزومه شما بدلیل پرداختن به مسائل تبعیض میتواند باعث محرومیت شما از مصاحبه شود.
  • منابع- رزومه های امروزی شامل منابع یا حتی جمله ای مانند "منابع موجود است" نمیشوند.

خلاصه رزومه توالی تاریخی

اگر شما مجموعه ای از تجربه در زمینه مشخص یا صنعتی دارید و پیشینه شما، شامل تجربه، مهارتها، و تحصیلات مرتبط با شغلی که متقاضی آن هستید، پس بهترین قالب رزومه برای شما رزومه با توالی تاریخی میباشد. تمرکز اصلی آن بر تجربه شما همزمان با ارائه جزئیاتی از مهارتها و تحصیلاتتان است.

منابع غنی برای شما زمانیکه قصد نوشتن رزومه دارید در دسترس است. با ارائه مثالها و الگوها برای شروع به شما کمک میکنند. شما تنها نیاز است که مشخصات پیشینه حرفه ای خود را اضافه کنید.

زمانیکه درحال نوشتن رزومه هستید، بیاد داشته باشید که شما برای استخدام کننده مینویسید. هرچیزی که در رزومه شما باشد باید الزامات شغلی که متقاضی آن هستید را داشته باشد. این امر سبب علاقمند کردن استخدام کننده برای دعوت شما به مصاحبه میشود، که هدف نوشتن رزومه هم همین است.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
آموزش ساخت رزومه فارسی در رزومه ساز
چگونه می‌توانیم وبسایت شخصی را به رزومه متصل کنیم؟
ترجمه رزومه با استفاده از رزومه ساز آنلاین
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه