1. بلاگ
  2. توسعه شغلی
  3. آشنایی با قوانین ایجاد انگیزه در نیروی انسانی

آشنایی با قوانین ایجاد انگیزه در نیروی انسانی

کارمندان خوشحال و سرحالی را تصور کنید که در راهروهای یک استارتاپ راه می‎روند و با هم حرف می‌زنند، کارشان را هم خیلی خوب انجام می‌دهند. یک دفتر کار بزرگ یا کوچک که هر کس در آن از نقش خودش راضی است و با دیگران هم ارتباط موثر دارد. این تصویر شاید برای خیلی از کارمندها دور به نظر برسد، اما رسیدن به آن غیرممکن نیست. تعریف خیلی از ما از محیط کار سالم، واژگون است. خیلی‌هایمان به محیطی «سالم» می‌گوییم که در آن هیچ اثری از صمیمیت، تفریح و فعالیت‌‎های غیرکاری دیده نشود. خوش‌گذرانی از دید بسیاری از کارفرمایان فقط مال زمان استراحت و سفر است، در آخر هفته‌ها و یا حتی فقط در کودکی. حال خوب، خوش‌گذرانی یا آن‌طور که ساده می‌گویند Fun تعریفی گسترده دارد. در لغت‌نامه مریام وبستر این‌طور آورده شده «چیزی که شگفتی و لذت بیافریند». حال خوب نسبی اما رضایت‌بخش است و گنجاندن آن در فرهنگ سازمانی، یک وظیفه مهم برای کارمندان و کارفرمایان محسوب می‌شود. این‌ها ترندهای کار 2023 هستند که می‌توانند به ما کمک کنند در ماه‌های آینده موثرتر کار کنیم و البته در محل کار حس و حال بهتری داشته باشیم.

آشنایی با قوانین ایجاد انگیزه در نیرو انسانی

1- برقراری ارتباط با همکاران، اصل اول خوش‌گذرانی است

هم برای آن‌هایی که حس خوب ایجاد می‎کنند و هم آن‌هایی که دریافت‌کننده این حس و حال هستند. حال خوشِ برقراری ارتباط با همکاران و ساختن روزشان، برای ما فوق‌العاده است و قطعا همکارانمان هم از آن لذت می‎برند و در کنار بالا رفتن اعتماد به نفس، به کار کردن در سازمان هم مطمئن می‌شوند. بهتر است – حداقل در دایره کوچک اطرافتان- مراقب همکارانتان باشید و حالشان را از دور زیر نظر داشته باشید. گاهی یک هدیه کوچک (شکلات مورد علاقه‌شان یا حتی فرستادن یک مطلب خواندنی) می‌تواند حال کسی را در لحظه بهتر بکند. این‌طوری می‌توانید مطمئن باشید که در محل کار، کسانی را دارید که مراقبتان باشند و در روزهای بد حالتان را بهتر کنند.

2- نهار را جایی غیر از میز بخورید

نهارهای تیمی از بهترین زمان‌های روز برای معاشرت و ارتباط موثر با همکاران هستند، این زمان را  از دست ندهید. در نیم ساعتِ استراحت میان روز است که می‌توانید ببینید آن همکار برنامه‌نویستان که همیشه ساکت و آرام است چند ساله است، کودک تازه متولد شده مدیرتان چقدر شیرین است یا پروژه‌های تازه چطور قرار است به دستتان برسند. این زمان را پشت میز نگذرانید و فرصت ارتباط موثر و گفتگو را از خودتان نگیرید (علاوه بر این تحرک و عوض کردن فضا هم از نظر جسمی برایتان مفید خواهد بود). می‌توانید:

  • یک روز در ماه را به نهار گروهی بیرون از شرکت اختصاص بدهید.
  • به طبیعت بروید و با هم غذا درست کنید.
  • دور هم جمع شوید و نهارتان را از خانه ببرید.

3- هر جلسه را با یک کار بامزه شروع کنید

در فرهنگ سازمانی مدرن، جلسات نقش مهمی دارند، و البته وقتی پرتعداد و طولانی باشند می‌توانند حوصله کوشاترین کارمندها را هم سر ببرند. پس بهتر است هر جلسه را با یک کار بامزه و روحیه‌بخش شروع کنید، کاری که کنجکاوی بقیه را هم برمی‌انگیزد و به آن‌ها انگیزه می‌دهد. پنج دقیقه درمورد اخبار سلبریتی‎‌‌ها حرف بزنید، نقاشی بکشید، درد دل کنید، جوک بگویید و...

4- ایده‌پردازی‌ها را به تفریح تبدیل کنید

در شرکت‌هایی با فرهنگ سازمانی خلاق (مثلا آژانس‌های تبلیغاتی) ایده‌پردازی ممکن است به فرایندی فرسایشی و خسته‎‌‌‌کننده تبدیل شود. بهتر است ساعت‌های ایده‌پردازی را با هر روش ممکن جذاب کنید تا تفاوت را در نتیجه ببینید. اول یک فرم جذاب و بامزه طراحی کنید و به اعضای تیم ایمیل بزنید، خوراکی‌ها و اسنک‌های جذاب در فضا بگذارید و از پرواز فکرها و ایده‌ها لذت ببرید. در یک محیط کار سالم و خوش‌انرژی، ایده‌های بهتری به ذهن آدم‌ها می‌رسد.

5- حیوانات خانگی را به محیط کار بیاورید

بسته به قانون شرکت و فرهنگ سازمانی، می‌توانید از همکارانی که حیوان خانگی دارید بخواهید در روزهای مختلف آن‎ها را به محل کار بیاورند. کار کردن کنار دوستان مهربان و پشمالو، راحت‎تر است و البته بعضی از تحقیقات هم نشان داده‌اند که روحیه افراد در آن روزها بهتر است و تعداد غیبت‌ها هم کمتر. البته فراموش نکنید که قبل از آمدن حیوانات، باید با تمام همکاران هماهنگ شوید و از حساسیت‌ها و دغدغه‌هایشان آگاه باشید. یک محیط کار سالم، برای همه امن و دوست‌داشتنی است.

6- برای سلامتتان وقت بگذارید

در یک محیط کار سالم، همه حال روحی و جسمی قابل قبولی دارند. فعالیت‍‌‌‌‎هایی مانند یوگا، مدیتیشن، ورزش‌های سبک و حتی پیاده روی و دویدن در جمع عالی خواهند بود. می‌توانید تعریف خودتان را از سلامت جسم و روح وارد فرهنگ سازمانی کنید، مثلا برای تراپی کارمندان کمک هزینه در نظر بگیرید. دورکاری، قطعا یکی از ترندهای کار 1401 باقی خواهد ماند و نداشتن ارتباط موثر فرد به فرد، می‌تواند حال خیلی از آدم‌ها را بد کند. برای مشاوره و گفتگوهای درمانی وقت و هزینه صرف کنید.

7- لباس موفقیت به تن کنید

وقتی حس خوبی به خودمان داشته باشیم، برقراری ارتباط با همکاران ساده‌تر می‌شود، اعتماد به نفسمان در وظایف روزمره بیشتر می‌شود و محکم‎تر قدم برمی‌داریم. لباس‌های خوب و آراسته حس ما را بهتر می‎کنند. در محل کار لباسی بپوشید که دوست دارید و به شما حس قدرت و آرامش می‎دهد، تا این حس در شکل کار کردنتان هم متبلور شود. کفش‌های سخت، لباس‌های خیلی تنگ یا شلوارهای بیش از اندازه رسمی ممکن است در طول روز شما را معذب کنند.

8- یک روز مختصِ بازی داشته باشید

یکی از بهترین راه‌های حفظ ارتباط موثر و البته از ترندهای کار 1401، فاصله گرفتن از خود «کار» است. نیازی نیست برای استراحت و بازی از شرکت فاصله بگیرید، می‌توانید در همان فضا، تفریح کنید. آخر هفته‌ها فرصت‌‎های خوبی برای بازی با پلی استیشن، برد گیم و بازی‌های ورزشی هستند.

  • ابتدا یک رویداد تکرارشونده را در تقویم سازمان بگنجانید.
  • به صورت مجازی یا حضوری بازی کنید.
  • این کار را به یک رسم در فرهنگ سازمانی خودتان تبدیل کنید.

9- بزنید بیرون

ما در دنیایی زندگی می‎کنیم که تحرک کارمندان خیلی از میزان استاندارد برای سلامتی کمتر است (7500 قدم در مقایسه با 10000 قدم). یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن فعالیت روزانه این است که از سازمان بیرون بروید و چند قدم راه بروید. اگر هوا خوب است، همکارانتان را به یک پیاده‌روی در هوای آزاد دعوت کنید و از برقراری ارتباط با همکاران لذت ببرید.

10- گفتگو را در فرهنگ سازمانی بگنجانید

گفتگوهای ناگهانی در شرکت، اغلب اوقات تبدیل به خاطرات خوب و ماندگار می‎شوند. علاوه  بر این، چه چیزی بیشتر از یک درد دل صمیمانه و برقراری ارتباط با همکاران خستگی یک روز طولانی را از تنمان درمی‌آورد؟ حتی می‌توانید یک موضوع مشترک را تعیین کنید و هفته‌ای یکی دو ساعت برنامه مناظره بگذارید. یک محیط کار سالم، محیطی است که چالش‌ها در آن با گفتگو حل می‌شوند و به مرحله بحران نمی‌رسند.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
مهندسان داده (Data Engineers) چه افرادی هستند؟
مشاغل مربوط به ماشین لرنینگ کدام‌ها هستند؟
آشنایی با قوانین ایجاد انگیزه در نیروی انسانی
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه