1. بلاگ
  2. توسعه شغلی
  3. مشاغل مربوط به ماشین لرنینگ کدام‌ها هستند؟

مشاغل مربوط به ماشین لرنینگ کدام‌ها هستند؟

ماشین لرنینگ یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی یا artificial intelligence و علوم کامپیوتر است که بر استفاده از داده‎‌ها و الگوریتم‏‎‌ها تمرکز دارد، این تمرکز برای این است که ماشین‌‍ها (ربات‌ها یا کدها یا...) بتوانند مثل آدم‌ها یاد بگیرند و به مرور، دقتشان بالا برود. ماشین لرنینگ یکی از مهم‎ترین اجزای حوزه رو به رشدِ علم داده است و با روش‌های آماری، الگوریتم‌ها را تعلیم می‎دهد که بتوانند پیش‌بینی‌ها را دسته‎‌بندی کند، insightها یا بینش‎‌های کلیدی و صحیح بسازند و به درون پروژه‎‌های استخراج داده بروند. این insightها درون اپلیکیشن‌ها و کسب‌‎وکارها به تصمیم‌‎گیری کمک می‎‌کنند و در نهایت باعث رشد معیارهای آن‎ها می‎شوند. با گسترش و رشد بیگ دیتا (اَبَر داده)، درخواست مشاغل ماشین لرنینگ هم در بازار بیشتر و بیشتر می‎شود و این مهندسان به صورت عمیق‌تری وارد فرایندهای فنی خواهند شد. در این مطلب ماشین لرنینگ را بیشتر می‌شناسیم و موقعیت‌های شغلی آن را هم بررسی می‎کنیم.

ماشین لرنینگ به زبان ساده

همان‌طور که گفتیم، ماشین لرنینگ مجموعه‌ای از الگوریتم‌هاست که رفتارهای انسانی را در ماشین‌‎ها و ربات‌‎ها  تقویت می‎کند و نقشی فنی در سازمان‌ها دارد. این واژه برای اولین بار توسط آرتور ساموئل (Arthur Samuel) در شرکت  IBM (یک شرکت ماشین‌سازی برای کسب‌وکار) مطرح شد، آن هم وقتی که داشت با کامپیوترش چِکرز بازی می‎کرد و از کامپیوتر (که توسط خود شرکت در سال 1962 طراحی شده بود) باخت. این اتفاق نشان داد که ماشین‎‌ها می‎توانند به مرور زمان داده‌ها را جمع کنند و از آن‌ها یاد بگیرند، و در نهایت سریع‌تر و باهوش‌تر شوند. این رشد در هوش و سرعت البته، تنها بخاطر این است که بتوانند رفتار انسان را تقلید کنند و در نهایت به آدم‌ها کمک کنند. این علم جدید نیست، اما فناوری‎‌های جدید به آن فرصت رشدی انفجاری داده‌اند تا جایی که به زندگی روزمره ما وارد شده است. این چیزها (که احتمالا در زندگی روزمره آن‌ها را دیده‎‌اید نتیجه رشد ماشین لرنینگ هستند):

  • ماشین‌‌های خودران
  • پیشنهادهای ویدیو در یوتیوب، نتفلیکس و دیگر سرویس‌های VOD
  • ردگیری و پیگیری کلاهبرداری‌‎های مالی
  • تشخیص صدا
  • چت آنلاین با ربات‌های خدمات مشتریان

رزومه ساز آنلاین

انواع مشاغل ماشین لرنینگ

اگر آگهی‌های استخدام مهندس ماشین لرنینگ را دنبال می‎کنید، ابتدا باید بدانید که این موقعیت شغلی دقیقا چیست. یک مهندس ماشین لرنینگ، فردی با توانایی فنی است که از زبان‎‌های برنامه‌نویسی (مانند پایتون، جاوا، اسکالا و...) استفاده می‎کند تا به libraryهای ماشین لرنینگ چیزی اضافه کند. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم:

«مهندس ماشین لرنینگ کسی است که مسئول نظارت بر حسن اجرای تمام تسک‎‌های برنامه‌‎ریزی و اجرای یادگیری از داده‌هاست و البته در libraryها هم مسئول است که آن‌ها را به صورت دائمی بروزرسانی کند. فرد مشغول در شغل ماشین لرنینگ باید مطمئن شود که کدهای دیتاساینس کاربردی و مقیاس‌‎پذیرند و دی‌باگ کردن هم در آن‎ها ممکن است».

شغل ماشین لرنینگ البته به هیچ عنوان محدود به کسب‌وکارهای تکنولوژیک نمی‎شود. یادگیری ماشین می‌تواند در بسیاری از حوزه‌‎ها به کار برود، چون داده تقریبا همه جا هست. خدمات مالی، فروش و تجارت، دولت، حوزه سلامت، حمل‌ونقل و حتی نفت و گاز از جمله حوزه‎‌هایی هستند که یک مهندس ماشین لرنینگ می‌تواند در آن‎ها مفید باشد. با ایجاد insightهای واقعی (از طریق داده) صنایع مختلف می‎توانند کارآمدتر شوند و از رقبایشان جلو بزنند. برای داشتن یک دیدگاه کامل درمورد مشاغل ماشین لرنینگ بد نیست بدانید که بین سال‎های 2015 تا 2018 این مشاغل 344% رشد کرده‌اند و طبعا استخدام مهندس ماشین لرنینگ هم بیشتر شده است.

1- دیتا‌‌ساینتیست (Data Scientist)

دیتا ساینس هم در بعضی از تعاریف از مشاغل ماشین لرنینگ محسوب می‌شود. دیتاساینیست‎‌ها حجم‌‎های بسیار بزرگ داده را تحلیل می‎کنند تا insightهای کاربردی استخراج کنند و به کسب‌وکار خود راهبرد و راهکار بدهند. نه تنها بخش بزرگی از وقت یک دیتاساینتیست به تحقیق می‎گذرد، بلکه موظف است مشکلات را حل کند و در داده‎‌های ماشین لرنینگ به دنبال معنا بگردد. خیلی از افراد می‌گویند که کار اصلی یک دیتاساینتیست «درک عمیق‌‎تر کاربردهای انسانی در هر پروژه» است. آن‎ها هم باید ریاضی بلد باشند، هم علم کامپیوتر داشته باشند و هم به ترندهای روز دنیا نگاه کنند. آن‎ها هم در دنیای کسب‌‎وکار فعال‌اند و هم فناوری اطلاعات، و این یعنی برای هر سازمانی کارمندهای باارزشی محسوب می‎شوند. در واقع دیتاساینتیست‎ها در سال 2020 شغل شماره 1 آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند (و فعلا هم قصد پایین آمدن در رده‌بندی را ندارند). به دلیل کمبود رقابت، شغل‌های مربوط به علم داده در همه جای دنیا پردرآمد و مهم هستند. برای مشغول شدن در این موقعیت‌‎های کاری باید تحصیلات (یا آموزش آزاد) فنی و برنامه‌نویسی داشته باشید و مشتاقِ یادگیری و بروزرسانی علم باشید (حتی در مقیاس روزانه).

2- طراح ماشین لرنینگ ِ انسان‌محور (Human Centered Machine Learning Designer)

این شغل ماشین لرنینگ، به نظر بسیار پیچیده می‌رسد اما احتمالا با آن آشنا هستید. بگذارید تعریف آن را ساده کنیم، ماشین لرنینگ ِ انسان‎‌محور یعنی طراحان باید سیستم‌های انسان‌مانندی را طراحی کنند که ماشین‌‎ها می‎توانند آن‎ها را بشناسند و فرایندسازی (process) کنند. این متخصصان نیاز انسان را برای طراحی سیستم‌های جزئی اطلاعاتی برآورده می‌کنند و به ماشین‌‎ها هم کمک می‌کنند تا علم رفتار انسانی را بیاموزند. مثلا وقتی عضو یک سرویس VOD مثل نتفلیکس (یا نماوای ایران) می‌شوید، این ماشین لرنینگ انسان محور است که به شما پیشنهاد می‌کند چه فیلم‎‌‎هایی را ببینید، یا وقتی که دیجی کالا محصولات مشابهِ چیزی که در سبد گذاشته‌اید را به شما پیشنهاد می‌دهد

3- توسعه‌دهنده نرم‌افزار (Software Developer)

یکی از دیگر مشاغل ماشین لرنینگ که به نوعی تکمیل‌کننده موقعیتش در سازمان هم هست، توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا دولوپر است. یک دولوپر مغز متفکر پشتِ برنامه‌‎های کامپیوتری محسوب می‌شود و توانایی‎‌‌های فنی دارد که به او اجازه می‌دهند روند ساخته شدنش را زیر نظر بگیرد یا خودش شخصا یک برنامه بسازد. این نرم‌‍افزارها و برنامه‌ها، کارهای مختلفی را تسهیل می‌کنند یا امکانات جدیدی را به دستگاه‌های کاربران می‌بخشند (مثلا سفارش آنلاین غذا یا خواندن خبر روی موبایل). بازی‌‎ها، اپلیکیشن‌های پخش فیلم و سریال یا ماشین‌حساب‌های پیشرفته از جمله برنامه‌هایی هستند که سازمان هم باید برایشان به استخدام مهندس ماشین لرنینگ فکر کند، هم یک توسعه‌دهنده قوی و فنی داشته باشد. در کانادا و بین سال‌های 2019 تا 2028، بیست و هفت هزار موقعیت شغلی برای دولوپرها ایجاد خواهد شد.

4- زبان‌شناس کامپیوتر (Computational Linguist)

این روزها ابزارهای شناسایی صدا مدام محبوب و محبوب‌تر می‌شوند و قطعا باید یک شغل ماشین لرنینگ مربوط به آن‎ها هم وجود داشته باشد. این شغل، زبان‌شناس کامپیوتر است. این مهندسان به کامپیوترها کمک می‎کنند که زبان‌های مختلف را از گفتار تشخیص بدهند و پیشرفت کنند (تا جایی که در گفتگو مشکلی نداشته باشند). اگر زبان و گفتگو را دوست دارید و توانایی‌های فنی یک مهندس ماشین لرنینگ را هم یاد گرفته‌اید، این شغل برایتان دوست‌داشتنی خواهد بود.

رزومه‌ساز آنلاین
ساخت رزومه حرفه‌ای با استفاده از محتواساز هوشمند و ترجمه آنلاین رزومه
ساخت رزومه در 10 دقیقه
به خواندن مقالات ادامه دهید
لیست مقالات
مهندسان داده (Data Engineers) چه افرادی هستند؟
مشاغل مربوط به ماشین لرنینگ کدام‌ها هستند؟
آشنایی با قوانین ایجاد انگیزه در نیروی انسانی
نمونه رزومه ساخته شده برای مهندس مکانیک نمونه رزومه ساخته شده برای دندانپزشک نمونه رزومه ساخته شده برای حسابدار نمونه رزومه ساخته شده برای عکاس

ساخت رزومه در 10 دقیقه